Dezvoltarea limbajului la copii

 Dezvoltarea limbajului la copii

Mulți părinți se confruntă cu situația cand copii încep a vorbi mai tarziu și apar multe întrebări de genul daca copilul meu nu prezintă întîrziere în dezvoltarea lui verbală, dacă trebuie de intervenit?, cum?, cand? și la cine?

Există criterii după care un specialist sau un părinte se poate conduce. Eu le voi expune mai jos (date din literatura de specialitate) și ele servesc doar ca un criteriu de orientare.

  • În primul an de viață copilul gangurește din ce în ce mai divers, încearca sa te imite, menține o discuție activă cu tata sau mama, începe a pronunța primele silabe gen ma-ma, ta-ta. Unii copii pot avea la vîrsta de 1 an și un vocabular din mai multe cuvinte.
  • Intervalul 1-2 ani : Spune primul cuvînt. Cunoaște suficient de bine unul sau mai multe cuvinte pentru a le putea folosi.
  • Apelează la limbajul non-verbal pentru a-și completa discursul.
  • Te cheama sa-ti atraga atentia, spunand “mama”, da din cap gen ,,Nu-nu” sau ,, Da-da” atunci cînd este întrebat.
  • La 1,6 – 2,0 ani poate avea un vocabular de 10 pana la 20 de cuvinte, inclusiv nume (“Mama”), verbe (“haidem”) si adjective (“cald”). Utilizeaza propozitii din 2 cuvinte – ,, Mama hai”.
  • 2 – 3 ani. Poate purta o conversatie simpla despre ceva ce se petrece in jur, avand un vocabular de 50 pana la 300 de cuvinte. Pune frecvent intrebari simple si foloseste propozitii formate din 3 – 6 cuvinte. 

Ce este tipic pentru un copil de 3 ani?

1. Folosește aproximativ 300 de cuvinte .

2. Își numește numele propriu, îi cheamă pe alții după numele lor.

3.Folosește substantive, adjective și verbe în propoziții cu trei și patru cuvinte.

4. Formează pluralul.

5. Întreabă întrebări.

6. Spune o poveste sau relatează cele întîmplate,cântă o melodie.

7. 50 până la 90 la sută dintre copiii de 3 ani pot vorbi suficient de bine pentru ca străinii să poată să îi înțeleagă .

Care ar fi criteriile după care un părinte poate suspecta o întîrziere în dezvoltarea verbală a copilului:

Vârsta 2 ani: nu folosește cel puțin 25 de cuvinte ( o cifră relativă).

Vârsta 2 ani și 6 luni: nu folosește expresii cu unul-două cuvinte sau combinații substantiv-verb ( ex: mama hai)

Vârsta 3 ani: nu folosește cel puțin 200 de cuvinte ( iarăși opinia mea este o cifră relativă), nu cere lucruri pe nume, nu înțelege vorbirea adresată.

Cauze:

1. Patologie ORL ( anomalii de dezvoltare a gurii, palatului dur, a limbii)

2. Patologie a apartului auditiv ( ex: surditate parțială).

3. Lipsa stimulării – mai exact părinți care nu,,lucrează” cu copii lor, copii care cresc cu buneii care nu investesc timpul necesar pentru dezvoltarea copilului, copii care nu socializeaza cu alții, copii care sunt lasați la TV ore în șir pentru comoditatea părinților,etc – Și asta e unul din cele mai frecvente cauze din experiența mea ca medic.

4. Reținere psiho-verbală de diferite etiologii sau tulburări de spectru autism.

5.Patologii neurologice ( paralezie cerebrala infantila,traume severe, sechele ale infecțiilor Sistemului Nervos Central,etc)

Scopul unui medic Neurolog e să identifice prin examinare neurologică și prin investigații paraclinice la necesitate cum ar fi Rezonanta Magnetică Nucleară Cerebrală sau Monitorizare Video-EEG,etc posibila cauza a reținerii în dezvoltarea verbală copilului și tratarea acesteia prin metode medicamentoase daca este cazul și îndreptarea la alți specialiști de profil.

Ce pot face părinții:

1. Vorbește direct cu copilul tău, chiar dacă este doar pentru a povesti ceea ce faci/ai făcut/ vei face.

2. Folosește gesturi și numește obiectele în timp ce spui cuvintele corespunzătoare. Puteți face acest lucru cu părți ale corpului, oameni, jucării, culori sau lucruri pe care le vedeți la o plimbare,etc.

3. Citiți copilului vostru.

4. Cântați cântece simple ușor de repetat.

5. Acordă atenția maximală când vorbești cu ei. Ai răbdare când copilul tău încearcă să vorbească cu tine.

6.Când cineva îi pune o întrebare, nu răspunde pentru ele.

7 .Repetați corect cuvintele, în loc să criticați direct erorile.

8.Lasă-ți copilul să interacționeze cu copiii care au abilități lingvistice bune. ( teren de joacă, gradinița)

9 .Pune întrebări și oferă alegeri, permițând mult timp pentru răspuns.

Cu respect medic Neurolog-pediatru Andrei Bunduchi

Andrei Bunduchi

http://doctorulmeu.md/

Related post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *